Brug digitale redskaber til at nå alle

Når eleverne ikke bare skal have ny viden, men også bruge deres viden, gælder det om at finde metoder hvor vi kan nå og motivere mange forskellige typer elever. Det drejer sig altså om at sætte elevernes viden på spil, så de får brug den i en produktionssammenhæng.

Det kunne for et eksempel være vandets kredsløb, som er vigtigt at forstå, for at forstå mange relevante problemstillinger. Nogle elever skal sidde med papir og tusser, andre skal skrive en udførlig tekst (nok ikke så mange). Skærmen giver en lang række muligheder for at nå nogle børn, som bliver motiveret af at skabe på nogle andre måder. Her et eksempel, hvor en elev har bygget vandets kredsløb i Minecraft på iPad. Her er der sat små tekster ind og til sidst bliver der givet rundvisning, hvor den mundtlige forklaring bliver lagt ind over. 

Det tog lidt (skærm)tid, men der var koncentration og fokus. det var både plads til det legende, det kreative og det faglige. 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Skal skærmene helt væk i indskolingen?

Skrivning med kunstig intelligens