Hvorfor denne blog?

Denne blog er en reaktion på den ofte meget unuancerede debat for- eller imod skærme i skolen. Som jeg tidligere har argumenteret for i blandt andet dette debatindlæg på folkeskolen.dk er debatten præget af et overfladisk fokus på tiden foran en skærm og ikke kvaliteten eller variationen af undervisningen. 

Jeg er bevidst om, at det kommer som en modreaktion mod flere års digital jubel, hvor man kunne få indtrykket af, at alt digitalt i skolen var godt. Men en modreaktion, hvor vi svinger helt over i modsatte bås, er ligeså forkert som at påstå at alt digitalt er godt. Derfor syntes jeg det vigtigt at holde fokus på den gode undervisning, tage alle de gode erfaringer med os, så vi ikke går over i en mission, der bare handler om at minimere skærmtiden. Vi skal holde fokus på at bruge skærmen når det giver mening - også hvis det er i lang tid.

Hvorfor så en blog? Det skal være en blog fordi jeg tror på at den bedste forståelse opnås med at være tydelig med de mange gode eksempler. Det skal være en blog fordi mange blogindlæg vil kunne virke som inspiration til at kvalificere digital undervisning. Der vil løbende komme gode eksempler fra praksis, som viser at skærmtid kan være både kreativt, praktisk, motiverende, fordybende og være god læring.

Det er også tanken at jeg på bloggen kommer med indlæg om forskellige syn på skole, didaktik, elever og undervisning. Det kommer til at være en modreaktion til den bevægelse der vil entydigt forbyde, opsætte firewalls og så videre. Men lad os se - jeg kan også blive klogere.

Jeg er fra grundskolen, så det det først og fremmest det jeg vil kloge mig på. En af mine store anker, er netop at læger og eksperter uden praktisk viden fra skolehverdagen, går ind og kommer med meget konkrete anbefalinger til regler i skolernes hverdag. Derfor vil jeg også være varsom med at kloge mig på f.eks. gymnasieskolen.

Hvis du vil vide mere om mig, har jeg lavet et lille portræt af mig selv her




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Skal skærmene helt væk i indskolingen?

Skrivning med kunstig intelligens

Brug digitale redskaber til at nå alle